Наші подорожі Пригоди

Розвідка по заповідних місцях півдня України. Частина друга – штормова і солона.

17 Вересня, 2018

Отже, наша наступна мета була потрапити на острів Бірючий. По суті – це не острів, а коса і називається “коса” Бірючий острів “)) Все просто – раніше це був острів (до початку минулого століття) і від Федотової коси його відокремлювала протока. На острові розташований Азово-Сиваський національний природний парк (колишній Азово-Сиваський заповідник), який і був нашою метою.
На Бирючий острів можна потрапити на катері з Генічеська (з Арабатської стрілки) або по дорозі, зробивши коло в 300 км через Кирилівку. Був обраний перший варіант. На Арабатській стрілці повно кемпінгів, що не могло не тішити. Ми обрали кращий за відгуками – “Чумацький шлях”, біля Щасливцево. Крім того, що так була коротший кілометраж, на самій стрілці ще були цікаві нам об’єкти – солоні озера і гарячі джерела.
Перед поїздкою ми по всім друзям і знайомим шукали намет. І в підсумку нам дісталася величезний кемпінговий намет – близько 5 метрів довжиною і 2 завширшки. Щоправда, всередині є два окремих спальних намети і тамбур, але вона величезна…
По прибуттю в кемпінг, наш план почав стикатися з суворою реальністю у вигляді вітру в 38 км/год. І намет піддався. Вірніше, ми з ним мало не піддалися. Ставили ми його близько 2-ох годин. Скажена парусність не давала підняти конструкцію, дуги ламало вітром, ми знайшли на березі шматочки товстого дроту та арматури, примотували до поламаних секціях як шини.. Впоралися, але неймовірно втомилися. Ще кілька днів у всіх була крепатура – доводилося тримати тент, щоб не віднесло вітром, впершись ногами в пісок і намотавши край тенту на кулаки. До середини ночі ми поїли і випили чаю. Сил ні на що вже не залишалося, крім сну. Чесно кажучи, не очікувала я від фірми Hannah такого підступу.
Під час попередніх зборів, я виявила новий для нашої території продукт для туристів. Хоча, швидше за все – добре забутий і модифікований старий. Це свого роду всім знайомий “Сніданок туриста”, тільки в м’якій упаковці і з більшим асортиментом. Цього ночера ми дуже зраділи цій їжі – поклав в окріп (не важливо, що погано поміщається і не всі відразу), почекав, відкрив, з’їв. Правда, другий, але не менший, сюрприз очікував мене в пачці з моєї картоплею – вона виявилася настільки пересолена, що навіть з хлібом і чаєм було складно їсти..
Ну.. багато треба туристу?)) Калорії, вода, спальник, бажано – тент над головою))
Ми вдало проспали всю ніч, я прокинулася рано вранці, вмилася, повертаюся… і бачу, як складається наш намет. Знову. Буджу всіх інших. Поки хтось один тримає її, інші вмиваються, готують їжу і збирають речі.

Ось в такому положенні пройшов наш ранок))) Середину ми відкрили, щоб намет менше вітрил і його могла утримати одна людина.

А збиратися ми почали, бо очевидність неможливості подальшої експлуатації намет зашкалила)) Звичайно, ми не прогавили можливості скупатися в штормовому Азовському морі – хвилі доходять до пояса дорослої людини, що стоїть на дні – це ж здорово))) Хоча, пірнати з ластами і маскою, звичайно, не вийде. Специфіка Арабатської стрілки в тому, що глибина тут далеко від берега тримається на рівні 1 – 1,5 метра. Тому навіть в такий шторм, купатися можна легко і невимушено)))
А ще було дуже багато чайок на березі і вони підпускали до себе досить близько)))

Крім того, сильний вітер явно дуже сподобався цій людині:

Але такий сильний шторм завадив вийти в море катерам з Генічеська)) Коли ми туди приїхали, то в точках продажу екскурсій почули, що поїздка на Бірючий острів можлива тільки через 4 дні мінімум (судячи з усього, цей термін – прогноз по шторму). Натомість нам запропонували 6-годинну поїздку в старому автобусі до солених озер. Ми відмовилися. Однією з причин було те, що у нас вийшла альтернатива – або відвідувати всі місцеві визначні пам’ятки і потім шукати знімне житло на Арабатській стрілці, або виїжджати після них в Залізний порт. Між Арабатською стрілкою і Залізним портом, у нас був запланований ще один пункт, тому виїжджати ввечері було безглуздо – ми б не побачили нічого на Лемурійському озері в такий час доби і приїхали б в Залізний порт вночі, а намета для кемпінгу у нас вже немає. Що там в Залізному порту з готелями/іншим житлом – було не зовсім ясно, бо заздалегідь я це питання не з’ясувала (необхідності не було – я про кемпінги з’ясовувала), а зв’язок в тому регіоні зовсім слабкий для пошуку варіантів через мережу. Іншою – те, що ми і самі з вусами – на машині можемо з’їздити – це вийде дешевше і напевно набагато швидше.
Отже, ми виїхали з Генічеська близько 11 – 12 годин дня до Лемурійського озера і далі в Залізний порт. Загальна дистанція – 270 км, орієнтовний час перебування на Лемурійському озері – мінімум годину, дорога – близько 5 – 6 годин з урахуванням якості доріг.
Я шукала координати і назву Лемурійського озера довго. Бачу в мережі фотографії рожевого озера, пишуть – південь України і все))) Ну або “біля села Григорівка”. Виявилося, що село з такою назвою не одне і в минулому році ми приїхали не до того)))) – промазали на 300 км! Григоровок в тому регіоні 4 штуки і одна від одної вони на пристойній відстані, все біля відповідних водойм.. Пощастило з другого разу (ну і після тривалого і вдумливого вивчення).
Їдемо по степу з вкрапленнями полів, проїжджаємо маленьке село, їдемо далі по степових просторах, переїжджаємо горбок і перед нами відкривається дивовижне видовище.. Неоново-рожеве величезне озеро! Нічого не вказує на його появу, окрім карти – грунт звичайний солончаковий, рослинність низенька степова. І тут.. до горизонту рожева гладь))

В мережі (зі слів місцевого населення) є легенда про те, що в першій половині минулого століття десь в районі сучасного Лемурійського озера впав секретний літак (тут варіації на тему) і вийшла яма, яка заповнилася солоною водою і сама собою стала такого дивного кольору. Не знаю який літак повинен був впасти, щоб вийшло озеро таких розмірів)))
Ну як би там не було, це інша історія)) . А у нас захват і фотосесія!
Зупиняємося в найближчому ж місці – берег тут зовсім невисокий і в доступному для огляду просторі все абсолютно однаково. У мережі пробігають фотографії інших ландшафтів – наступного разу приділимо більше часу цьому озеру))

Вивантажуємося, скидаємо взуття, підкочуємо штани і, не припиняючи один одному повторювати “дивись, яке воно… чарівне/рожеве/незвичайне..”, йдемо лізти в воду. Заздалегідь було відомо, що озеро пересолене – одяг краще поберегти – після висихання легко ламається))

Звичайно ж, треба піти гуляти по дну! І збирати кристали! А тут ще виявилося, що після пари метрів мулу, глибина рівномірно до середини гомілки.. а метрах в 30 – 40 острівець.. Ну звичайно, фотоапарат в зуби і вперед! Йти босоніж по дну, що складається з великих кристалів галіту, – задоволення для сильних духом. Колись я вчилася ходити по битому склу. Так ось – то було простіше)) Йти в даному випадку – це сильно сказано – піднімаємо ногу, але не повністю з води (щоб одяг менше окропити), намацуємо ногою в каламутній воді наступне місце (якщо під ногою великий кристал, намагаємося рукою відколупати його ), обережно переносимо вагу і так плавно по кілька метрів в хвилину пересуваємося)))
Кристали зрослися суцільний кіркою і відколупати один – завдання складне, а для ніг це суцільна загострена поверхня.
Ось так за півгодини я майже дійшла до приміченого острівця. Чайки мене там, звичайно ж, чекати не стали і змилися. Але нічого – я думала там зібрати пару кристалів побільше. І ось залишається всього метр до острівця, а у мене з під ноги зі дна починають підніматися бульбашки! Дно під вагою просідає і випускає повітря або що там під кіркою.. До берега метрів 30 – 40, яка глибина мулу під кіркою – припустити неможливо, фотоапарат ще на шиї, а мул під кіркою швидше за все такий же, як і у берега – густа в’язка глина. Тому я з усією обережністю починаю здавати назад. Але мабуть, я щось потурбувала в цій цілісній структурі і ще кілька кроків назад були такими ж складними і нестабільними. Видихнула я тільки в декількох метрах від острівця)) Це як по сніжному насту ходити – відчуття і механіка однакові. Тільки тут невідомо скільки під кіркою мулу, який може затягнути і не запитає як звати))
Радісно порізавши собі пальці рук і підошви, ми обполоснулися залишками води і поїхали в Залізний порт. Я якось не припускала, що Лемурійське озеро виявиться настільки великим (а треба було просто в гуглокарті включити режим супутника і дізналася б)). Далі по берегу ми зустріли лебедя, який мирно спав в прибої))

І трохи засоленого очерету))

До Залізного порту ми доїхали без пригод. Але там вони нас чекали в достатній кількості)))

Частина перша- копитно – степова.
Частина третя – емоційна.
Частина четверта – розслаблена.

ТЕГИ
ПОВ‘ЯЗАНІ ПОСТИ

ЗАЛИШИТИ ВІДГУК

Цей сайт захищений reCaptcha і застосовуються Політика конфіденційності та Умови обслуговування Google.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Ольга Дзюба
Одеса, Україна

Добридень! Мене звуть Ольга, рада знайомству! У цьому блозі я розповідаю про наші подорожі красивими і незвичайними місцями України і не тільки. Ну і історії цих місць. Я щиро вважаю, що у будь-якому місці можна знайти щось цікаве - для цього потрібно лише дивитися під різними кутами на навколишній світ)))